Suli4
- Tilos a szex a kollégiumban!
-
Arról már volt szó, milyen vasszigor uralkodik a legtöbb magyar középiskolai kollégiumban, és arról is esett szó, hogy egy nagykanizsai iskolában egyenesen a csókolózást vette tiltólistára az igazgató. Azt hinnénk, egyetemen azért már szabad a szerelem, de nem: a massachusettsi egyetem most megtiltotta kollégiumi lakóinak, hogy szexeljenek, amikor lakótársuk is a szobában van.
A Tufts Egyetem azért szánta el magát a spártai szigorra, mert rengeteg panasz érkezett azoktól a hallgatóktól, akik azért nem tudtak aludni vagy tanulni, mert szobatársuk a szomszéd ágyon hancúrozott. Gyakori eset volt továbbá az is, amikor kizárták szerencsétlen flótást, mert a szobatárs egy kis intim testtornára vágyott. Október 1-től mindkét dolog már csak emlék, senki sem szexelhet a szobatárs jelenlétében.
A legszkeptikusabbak a szabállyal szemben persze pont az egyetemisták: szerintünk ha az alapvető erkölcsi érzék és felebaráti szeretet nem segített a problémán, a vasszigor sem oldja meg majd a kényes helyzetet. Külön bonyolítja a helyzetet, hogy az intézmény egyelőre semmilyen büntetést nem eszelt ki a rendbontók számára…
-
Gyantázástudomány az egyetemen doktori címmel
-
Az odáig oké, hogy bizonyos szakmákhoz feltétlenül szükséges a doktori fokozat, ilyen pl. az agysebészet vagy a vesetranszplantáció, de mint tudjuk ügyvédek, sőt filozófusok is lehetnek doktorok. Olyanról viszont még a NEON se hallott, hogy a gyantázáshoz PhD fokozatra lenne szükség… sőt, hogy egyáltalán bármelyik egyetemen oktatnának gyantázástudományt a nagyvilágban. (Lehet, hogy ez is olyan diploma, amilyet az ostoba amerikai háziasszony szerzett harminc perces online teszt kitöltésével?)
Igen, a következő kozmetikai hirdetés hűen mutatja, milyen új divat hódít Amerikában: PhD-színtű gyantázás, az epillálás kanditátusától!
Érdekesség: Magyarországon jelenleg egyetlen tudományos fokozat szerezhető:
- a PhD , a latin „Philosophiæ Doctor” (= a filozófia doktora) rövidítése. Hivatalos rövidítései angolszász országokban a „PhD”, máshol, például Németországban és Skandinávia területén „dr. phil.” (=Promotion, Doktor der Wissenschaften), bizonyos szláv államokban pedig „PhDr”.
- a PhD zeneművészeti, képzőművészeti és iparművészeti megfelelője, a csak nevében eltérő DLA, amely a „Doctor of Liberal Arts” rövidítése. Ez a tudományos fokozat csak a zeneművészet, képzőművészet és az iparművészet területén szerezhető meg.
Vajon a diplomás minibálbért kötelező kifizetni egy ilyen bikinivonaltalanításért?
Mi történik ha fordítóprogrammal írod meg a házit?
Azt eddig is tudtuk, hogy a magyar nyelv szerkezetében jelentősen eltér az indo-európai nyelvektől, ezért a szó szerinti fordítás rendszerint értelmetlen szöveghez vezet. Mivel azonban ennek ellenére is szép számmal akadnak diákok, akik fordítóprogrammal készítik el angol/német/spanyol/francia/olasz stb. házijukat, nem árt megnézni, mi történik ilyenkor a szöveggel…
Az alábbi levelet alig pár perce olvastam...
Hi friend!
Vagy ez úgy hangzik túl oficial?:) Nos,
talán néhány különlegességet nick-nevet tudnál megosztani velem, akkor lenne
személyesebb, akkor hívj sunshine:), akkor én leszek az Ön személyes
napsütés, mit szólnál, hogy:), akkor soha nem lesz hideg nap a komisz
élet, okoz minden alkalommal, amikor gondolsz rám akkor személyes napsütés, do
Ön valójában milyen szerencsések is van:) Most már megvan az érintés, a személyiségem, hogy a
az út vagyok, úgy értem frinedly, könnyen megy, könnyen kijönni, de nagyon
válogatós, amikor a chosing én közeli barátok és partnerek, talán ez az egyik
Az okok még mindig én vagyok az egyetlen, de én nem vagyok reménytelen erről, mindent
jön a jó idő, valami belül azt mondja, hogy ez az idő jön, és
Talán meg kell próbálnunk …. az Ön személyes napsütés fogja várni a barátságos
e-mail, i am Miss linda jól keres és gondoskodó lány vagyok, 180 cm magasság, 75kg
súly, Diák vagyok tehát én is szeretnék többet tudni rólad, hogy ki tudjuk
létre kell hozni egy kapcsolatot, és a kölcsönös bizalom és a szeretet. írj a címemre.
Úgy vélem, ez lehetővé teszi a kommunikációs
gyakoribb Sincrely
Miss Linda (Sunshine)
Nem lesznek többé két tannyelvű sulik?
Megszűnik a két tanítási nyelvű oktatási programok állami finanszírozása a következő tanévtől - nyilatkozta Tatai-Tóth András, az MSZP oktatási munkacsoportjának vezetője a Népszabadságnak. Azt is elmondta a lapnak, hogy ennek ellenére nem akarják beszüntetni a két tannyelvű képzést, ezentúl viszont az önkormányzatok és a szülők közösen kell, hogy fizessék az ebből adódó plusz költségeket.
Magyarországon 22 éve folyik két tannyelvű képzés: az első angol nyelvű oktatás 1987-ben indult el a budapesti Karinthy Frigyes Két Tanítási Nyelvű Gimnáziumban és Sárospatakon. Ma több mint száz iskolában működnek két tanítási nyelvű osztályok. Ezekbe mintegy 30 ezer diák jár, akik általában öt tárgyat idegen nyelven tanulnak, és idegen nyelven is érettségiznek. A két tannyelvű oktatási forma drágább, hiszen csoportbontásokat igényel, ami több pedagógusnak ad munkát - ez okoz most problémát a költségvetésben. A hírek szerint a döntés már biztos lábakon áll: a jövő évi költségvetésben már nem is szerepel elkülönített összeg erre a célra.
Nálunk a leggyatrább a nyelvtúdás egész Európában
Nem igazán változik a trend nyelvtudás terén, ha Magyarországról van szó: polgártársaink háromnegyede még mindig csak anyanyelvén tud megszólalni, ami a legcikibb eredmények közé tartozik uniós szinten - tudjuk meg az EU statisztikai hivatala, az Eurostats friss felméréséből.
Az EU-s állampolgárok kétharmada beszél valamilyen idegen nyelvet, mi ezzel szemben csak rontjuk a statisztikát: a 27 tagállam rangsorában utolsó előtti Portugália is jócskán megelőz minket idegen nyelvek tudásában, a portugálok 51,3 százaléka nem beszél „külföldiül”.
A különbségek már a suliban megmutatkoznak: az EU-diákok 60 százaléka a középiskolában legalább két idegen nyelvet tanul, Magyarországon azonban alig 57 százalék azoknak a száma, akik akár egyetlen nyelvet is megpróbálnak elsajátítani. Nálunk „nyelvtudatlanabbak” már csak az angolok, akik csak ímmel-ámmal tanulják a franciát, netán a németet vagy a spanyolt, de hasznos nyelvtudásról ritkán beszélhetünk az esetükben (51 százalékuk pedig még csak nem is tanul idegennyelvet középsuliban).
Hova mennének szívesebben a magyar Erasmus-diákok?
A napokban lépte át a kétmilliót az Erasmus-ösztöndíjban részesült fiatalok száma, 2013-ig pedig újabb egymillió európai fiatal külföldi tanulmányútját tervezi segíteni a nemzetközi program - közölte Dányi Andrea, a Tempus közalapítvány sajtóreferense.
Maga az Erasmus-program már 22 éve működik sikeresen Európa-szerte, Magyarország azonban csak kilenc éve kapcsolódott be a történetbe. Az elmúlt tanévben összesen 3800 magyar diák tanulhatott külföldön, hozzánk pedig 1700 hallgató érkezett az Unió más országaiból.
Érdekes, hogy a diákok toplistáján népszerűség tekintetében Németország áll az élen, a harmadik helyen Franciaország áll, a bronzérem pedig Olaszországé. Egy témába vágó szavazás picit mást mutat: a mi olvasóink 44 százaléka az USA-ba vágyik tanulni és dolgozni, 22 százalék Anglia mellett teszi le a voksot, 18 százalék Olaszországba menne, 11 százalék Németországot tartja a legvonzóbb opciónak, 5 százalék pedig Herr Fritzl hazájában próbálna szerencsét (a pincetörténetek láthatóan nem tesznek jót az osztrák országimázsnak).
Partyarc vagy könyvmoly...és te mit csinálsz szabadidődben?
A VI. Fanta Trendriport több mint nyolc ezer 15-15 közötti fiatalt kérdezett arról, mit csinálnak szabadidejükben. Az elemzés során összesen 17 szórakozási formát (sport, túrázás, kocsma, diszkó, koncert, videójáték, zenehallgatás), médiumot (TV, rádió, különböző internetes szolgáltatások, oldalak, pl. MSN, iwiw), illetve a család és a barátok fontosságát vizsgálták, és a felmérés során öt nagy csoportot különítettek el.
- A képernyő rabjai (17%)
- Party-arcok (20%)
14 könnyűzenei koncertekre, ugyanakkor a színház és a komolyzene nem az ő műfajuk. Az olvasás sem tartozik a kedvenc időtöltéseik közé, hiszen e csoport majdnem fele sem hétköznap, sem pedig hétvégén nem vesz kezébe könyvet.
- Kockák (17%)
találunk lányokat.
- Unatkozók (25 %)
- Könyvmolyok (22%)
Végül következzenek az aktív társasági életet élő, a kultúrát sokféle módon magukba szívó könyvmolyok (22%). Elnevezésük kissé csalóka lehet, hiszen nem arról van szó, hogy számukra csak magány és a könyvekbe való temetkezés lenne a szórakozás, a kikapcsolódás egyetlen formája. Ők azok, akik rendszeresen látogatják a könyvesboltokat és a könyvtárakat, és közel kétharmaduk napi rendszerességgel olvas „csak úgy”, a saját szórakoztatására. Sok közöttük a diplomás és érettségizett (de még mindig tanuló) fiatal. Az átlagnál jóval kevesebb TV‐t néznek, ugyanakkor kifelé is nyitottak (pl. sportolnak), és barátaikkal is sok időt töltenek el.
A tinik pénzt akarnak tudás helyett
Úgy tűnik,elmúltak már azok az idők, amikor a tinik világmegváltó tervekkel és a világbékével hozakodtak elő, amikor jövőjük álomképéről kérdezték őket. A 13–19 közti magyar fiatalok 60 (!) százaléka csak sok pénzre vágyik az életében, mindegy, hogy jut hozzá a lóvéhoz - derül ki a GfK Csoport friss felméréséből.
A napokban készítettünk listát a legjobban fizető melókról, alig egy hete pedig a világ legmenőbb iskoláiról esett szó: a fiatalokat szemmel láthatóan érdeklik a topkategóriás karrierlehetőségek és a prémium állásokkal járó szuperfizuk. De nem volt ez mindig így: tíz évvel ezelőtt a tinik többsége hétköznapi állásokat sorolt fel, ha jövőbeli terveiről kérdezték, a mostani generáció viszont már popsztár vagy dúsgazdag menedzser, vállalkozó szeretne lenni.
– Eltűntek a nagyratörő álmok és tervek, a magyar 13–19 évesek 60 százaléka egész egyszerűen csak nagyon gazdag akar lenni. Minden ötödik tini látja befolyásos üzletemberként magát a jövőben. A megkérdezettek csupán 13 százaléka játszik el a gondolattal, hogy híres sportoló lesz, és mindössze 5 százalékuk töpreng azon, hogy tudományos pályán próbál sikereket elérni – magyarázta a felmérést készítő egyik szakember.
A reklámok azt sugallják, hogy mindent megérdemelsz, mindent megkaphatsz. Ahhoz viszont, hogy a fogyasztói társadalom aktív tagjaként mindent be tudj szerezni, muszáj rengeteg pénzt keresni: a reklámok, a filmek, a sorozatok és a tévéshowk nem a kispénzű embereknek készülnek.
- Ez a generáció úgy érzi, joga van a pénzhez, de azt már elfelejti megtervezni, miként juthat hozzá. Konkrét karriertervek helyett egy a cél: minél rövidebb idő alatt minél több pénzt keresni. Tehát kimarad egy fontos lépcső.
A legcikibb kifogások ha lógni kell
Mióta nyakunkon a recesszió, többet betegeskednek a népek - legalábbis ez derül ki a CareerBuilder hiányzásokat kutató statisztikájából. Idén többet hiányoztunk melóból, mint valaha, a kérdéssort kitöltők egyharmada legalább egyszer hazament már rosszullétre hivatkozva. Huszonnyolc százalék pedig - saját bevallásuk szerint - egyszerűen csak szimulált.
Úgy tűnik, a betegszabadságot sokan amolyan mentálhigiénés pihenőnapnak tartják, sőt, tízből egy dolgozó még azt is őszintén (?) bevallja, hogy a munkahelyi stressz miatt robbant le. Az okok ilyenkor elég konkrétak: szeretnének megúszni egy értekezletet, félnek a hétindítótól, időre van még szükségük egy projekt kidolgozásához, szívesebben kerülnék a főnöket, egy kollégát vagy egy ügyfelet.
Most pedig nézzük a legcikibb kifogásokat, amiért nem akaródzott munkába menni:
- Bezártam magam a lakásba véletlenül, várom a lakatost, hogy értem jöjjön.
- Úgy leégtem a strandon, hogy semmilyen ruhát nem tudok magamra venni.
- Véletlenül Ausztriában ébredtem fel.
- Anyukám nem engedett el dolgozni.
- Darázs repült a számba.
- Feketerigó üldözése közben sérültem meg.
- Megcsal a párom, és otthon maradok kifigyelni, hogy tölti a napját.
- Fáj a szám, mert pirospaprikát ettem.
- A barátaim bezártak egy lakókocsiba a hétvégén.
- Első két hónap a suliban:értékeld magad
-
Mintha még csak pár napja lett volna, hogy negyven fokban főttünk a medencében, közben pedig már két hónap is eltelt az iskolaévből. Nehéz két hónap, hiszen majd’ három hónap ejtőzés után kell újra ráhangolódni a kötelezettségekre, felelősségre. Éppen ezért itt az idő, hogy értékeld a teljesítményedet: nincs pocsékabb annál, mint amikor az ember decemberben-januárban kezd parázni a félévi bizonyítvány miatt.
- 1. Nézz magadba, a saját teljesítményedet te értékelheted a legjobban.
Persze a szülők és a tanárok sokat segíthetnek, de a legjobban te ismered saját teljesítményedet: pontosan tudod, mikor voltál tényleg beteg és mikor játszottál rá picit a dolgokra, hogy megússz egy témazárót, te vágod egyedül, miért nem sikerült jól megírni egy dolgozatot. Nincs szükség mentségekre és kifogásokra: nézz magadba és gondolatban - esetleg írásban - szedd össze öt dolgot, amire büszke vagy és amit másképp csinálnál. Az előbbi kategória jót tesz az egódnak, az utóbbi motivál és jobb teljesítményre sarkall. Ne feledd: senki se tökéletes, viszont mindenki fejlődhet.
- 2. Légy konkrét, határozd meg pontosan, hol hibáztál és mit csináltál jól.
Hagyd el az olyan üres kliséket, hogy „többet kellene készülnöm felelés előtt”, inkább a konkrét dolgokkal foglalkozz: „segít, ha színes tollakkal kijegyzetelem a biosz-leckéket, mostantól minden óra előtt szánok erre harminc percet”. Ugyanígy a pozitív eredményeidet is gondold át: mit hogyan csináltál, amikor jól teljesítettél? Ennek felismerése később sokat segíthet.
- 3. Légy őszinte magaddal.
Az ember természeténél fogva hajlik arra, hogy kifogásokat keresgéljen és persze szeretjük néha saját eredményeinket is kidomborítani. Nincs ezzel baj, de legalább magaddal légy őszinte!
- 4. Célokat is állíts fel.
Ha már az elmúlt két hónapot, az évindítást értékeled, a legjobb, ha azonnal célokat is állítasz fel. Milyen féléves jegyeket szeretnél, milyen pályázaton, versenyen vennél részt, hogyan vehetnél részt aktívabban az osztály közösségi munkájában? Nem kell rögtön óriási karrierterveken pörgetni az agyad, bőven elég, ha az elkövetkezendő néhány hónap, illetve a „féléves terv” megszületik a fejedben. Ne akarj rögtön nagy eredményeket: minden nagy dolog egyetlen kis lépéssel kezdődik
Te hogyan puskázól?
Nyakunkon a vizsgaidőszak meg a félévvégi hajtás, úgyhogy lassan megint véresen aktuálissá vált a puska-kérdés. Nem biztatunk senkit, hogy a tudás a tolltartóban legyen a fejek helyett, de tény, hogy a jó puska már önmagában véve segít elsajátítani az anyagot… meg aztán, haha, fejleszti a kreativitást! Íme a legtutibb ötletek - kommentben várjuk a tieiteket is!
- A klasszikus
Vannak, akik kissé konzervatívak puskázás tekintetében, ezért a régi jó, biztos módszerekre voksolnak, amelyek már a szüleink és nagyszüleink idejében is bizonyítottak. Ilyen például:
- a régi jó öreg tolltartó-trükk (anyag kis fecnin a tolltartóban, azt nyitogatjuk bizonyos időközönként)
- kis fecnik/firka a nejlonharisnya/zokni alatt (ismerjük a városi legendát, ugye, amikor a tanár odamegy a szoknyáját gyanúsan sokat nézegető diáklányhoz és így szól: „mint férfi, nem tehetném meg, de mint tanár megteszem” és felemeli a csaj szoknyáját, láthatóvá téve a vastagon teleírt combot, a diáklány erre így szól: mint diák, nem tehetném meg, de mint nő, megteszem” és pofán vágja a tanárt)
- a padban/popsi alatt elhelyezett segédanyagok: klasszikus módszer, csak halvérűeknek ajánlott, a többiek könnyen elárulják magukat a mozdulataikkal, onnantól pedig gyors az út a lebukáshoz
- a vécére kéredzkedős - átlátszó módszer, mégis sokan élnek vele még napjainkban is
- A puritán
Nem készül előre, egyszerűen csak azokkal a lehetőségekkel él, amik adottak:
- könyvkuksizás: az érzékeny pontoknál kinyitva beteszi a könyvet/jegyzetet a táskába, és bizonyos időközönként papír zsebkendőt vagy tollat keresgél a tatyóban, mélyen a pad alá bukva. Tuti tipp: keresgélés után fújd is ki az orrodat
- lesés, sutyorgás: az ősi módszer, amikor szomszédunk anyagából merítkezünk… hiszen csak tiszta forrásból! Ennek a régi klasszikusnak modern derivációi is vannak: a pengébb haverral a papírzsepire íratott megoldásoktól egészen a folyosón ütemre morzézett érettségin át (megtörtént eset) bármilyen elemmel kombinálhatjuk
- Az extrém
Egészen biztos, hogy van olyan extrém arc, aki a puskázást amolyan adrenalin-tuningként használja, csak mert szeret „veszélyesen élni”. Durva módszerek:
- a faliújság-hadművelet: fogod az anyagot és felnyomod a faliújságra, lehetőleg valamilyen aktuális történet alá (pl. március tizenötödikei hőseink… alatta biokémiai képletekkel). A tanár a faliújságra ritkán néz, a posztereket sem figyeli - az első sorokban ülők viszont kitűnően tudnak dolgozni az anyagból
- a vizsgakajáló: az asztalon pihenő kólásüveg összetevőit egészíti ki tollal a maga szája íze szerint: képletek, szavak, kulcsmondatok… egy kis emlékeztető az energia és a zsírszám mögött, ki gyanakodna erre?
- a high-tech ágyúzó: számológépbe, mobilba, fejhallgatóba etc. ágyazott puska, netán külső segítség… öreg, naiv tanároknál adja magát.
- A szemtelen
A pofátlanság magasiskolája, az adrenalin szereteténél itt fontosabb a vastag bőrréteg a pofalemezen.
- az előre-dolgozó: amikor az ember nem variál, kidolgozza előre a téteket vagy témaköröket, és egyszerűen azt adja be, amikor a történet végén a tanár beszedi a dolgozatokat. A vizsga/dolgozat alatt pedig verset ír, néha papírra vet egy-két kulcsszót is, ha a tanár fölé állna (amikor a termikus emisszió hatására a síkkondenzátor mágneses hatást generál… - haha)
- a tanár hátára erősített puska sztorija: merész, szemtelen, de rövidebb, képletcentrikus anyagok és mászkálós tanárok esetén tökéletes kombó lehet
További ötletek, tapasztalatok, sztorik?
Légy jobb angolórán!
Vannak dolgok, amiket nem kell túlpörögni: elmagyarázhatjuk ugyanis egyszerűen, érthetően, példákkal illusztrálva is. Mai kedvenc weblapunk az Apostrophe Me - az anyanyelvi beszélőknek és a nyelvtanulóknak egyaránt gondot okozhat ugyanis a kis felsővonás használata. Mikor helyes és mikor helytelen? Az Apostrophe Me megmutatja.
Amikor nem jön össze a nyelvvizsga
Sokszor már a nyelvvizsga szó elhangzása is rettegéssel tölt el egy-két tanulót. Mire pedig eljutnak a nagy megmérettetéshez, sokan leblokkolnak az izgalomtól, és „élesben” már nem tudják hozni a formájukat. Sokan ezért inkább a végletekig halasztgatják a dolgot, mondván, „a nyelvvizsga erkölcstelen és szükségtelen áldozat„. Pedig van megoldás: nézzük, mit mondanak a szakemberek.
Az egyik győri nyelviskolában és vizsgaközpontban évek óta működik az úgynevezett tanulóbarát hozzáállás. Ezen idő alatt több ezer tanuló tett sikeres nyelvvizsgát. Legtöbben angolul tanulnak, ma már elenyésző azok száma, akik német nyelvtudásukról szeretnének papírt szerezni.
Csoportosan jobb nyelvet tanulni
- Alapfilozófiánk, hogy mi nem arra vagyunk mindenáron kíváncsiak, hogy mit NEM tud a vizsgázó, hanem hogy mit tud, és az elegendő-e a megszerezni kívánt szint eléréséhez. Tudni itt is ugyanúgy kell, mint máshol, ám a felszabadult, nyugodt környezet többet kihoz a vizsgázóból, mint ha összerándult gyomorral kellene szerepelnie. Talán ezeknek köszönhető, hogy a sikeresen vizsgázók aránya nálunk az átlagosnál magasabb - mondta el az 5Perc Angol Magazinnak Nagy Ottó László, aki immár 25 éve vezeti az egyik győri intézményt.
Az igazgató szerint a sikeres vizsga egyik legfontosabb feltétele, hogy a tanulók inkább csoportos rendszerbe tanulják az idegen nyelvet, mintsem egyedül, magántanárnál. Előbbi esetben ugyanis több lehetőség van a gyakorlásra és az egymás közti párbeszédre is.
- Fontos dolog továbbá, hogy nem elég a nyelvet tudni, a vizsgára külön fel kell készülni. Meg kell ismerni a kiválasztott vizsga követelményeit, összetevőit, korábbi mintáit. Ez egy külön kurzust jelent, de megéri, hisz a siker így még biztosabb és a csalódás is sokkal kevesebb. Nem beszélve a fölöslegesen elköltött forintokról… - tette hozzá a szakember.
Miért nem sikerül a nyelvvizsga?
A nyelvvizsga-központ igazgatója azt is hozzátette: van még hová fejlődnie a diákoknak és sok őket oktató iskolának is. A sikertelen nyelvvizsgának szerinte ugyanis több oka is van.
- Az első talán a túl korai jelentkezés. Ez főleg azoknál tapasztalható, akik magántanárnál tanulnak éveket, és már okkal azt hiszik, hogy ennyi tanulás és kiadott pénz után sikerülnie kell a vizsgának. Ez a legkevésbé hatékony tanulási mód. A másik ok a beszédkészség hiánya. Az iskolákban egyáltalán, de a tanfolyamokon is sok esetben alig beszéltetik a tanulókat, ezért hiányzik a bátorság és a gyakorlat is a diákokból - vélekedett az igazgató. Szerinte az egyéni felkészülés a nagyon tehetségeseknél esetleg az írásbeli vizsgára elegendő, de beszédkészséget csak csoportos oktatásban lehet jól elsajátítani. Az állami iskolai oktatás színvonalát az idegen nyelvek esetében is a szülők és diákok egyaránt kifogásolják, de a magániskolákban ezzel már sincs probléma.
Felháborodott pedagógus beszél a botrányos lapról
Nem hittük volna, hogy 2009-ben, egy civilizált európai országban is megrökönyödést és felháborodást kelt egy magazin, amelyben meztelen fiatalok vállalják testüket. A BRAVO LOVE magazint bemutató cikkre több komment is érkezett, miszerint a német BRAVO-ban már másfél évtizeddel ezelőtt is megjelentek hasonló képek - már csak ezért is érthetetlen, hogyan fulladhatott ekkora botrányba a pikáns infókkal telített felvilágosító-füzetecske.
- Múlt hét pénteken hozta be az osztályba a füzetet az egyik hetedikes tanítványom - kezdi Miklóssfy Ilona, a patinás belvárosi általános iskola tanára. - A gyerekek azonnal körbevették a magazint, hangosan vihogtak és sivalkodtak, alig tudtam elkezdeni az órát. Akkor még nem figyeltem fel a magazinra, de végül fizika óra közben is előkerült a lap. Nálunk az a szabály, hogy ha egy diák az órán mással foglalkozik, elvehetjük tőle a tárgyat, de év végén vissza kell adni.
- Megnézte a füzetet?
- Igen, a tanáriban volt időm átlapozni a magazint… megmondom őszintén, - Ilona hangja itt elhalkul - megdöbbentő élmény volt.
- Mi volt az, ami meglepte?
- Nézze kérem, én nem tartom magamat prűd nőnek. Két gyereket neveltem fel tisztességben, becsületben, harmincöt éve tanítok. Ismerem a gyerekek lelkivilágát, tudom, hogy 12-13 évesen már érdekli őket a másik nem. De ott vannak a szülők, a pedagógusok, és úgy gondolom, a mi felelősségünk, hogy a gyerekek lelki érése egészséges mederben alakuljon. Elfogadom, hogy nyíltan beszélünk a szexualitásról, a füzet első pár oldalával nincs is baj.
- Ha pedagógusként ön is úgy gondolja, hogy a nemiség nem tabu, mi döbbentette meg?
- A meztelen képeket mégis felháborítónak tartom. Ezek gyerekek, a maga kiadója nem fél a büntetőjogi következményektől?
- A képen látható fiatalok mind elmúltak 18 évesek és önként vállalták testüket és véleményüket.
- Elmúltak 18 évesek! Ennyi idősen az ember még gyerek, azt se tudja mit csinál. Már a mi osztályunkban - hetedikes gyerekek - is van szerelem, csókok, simogatás… ha meztelen képeket vesznek természetesnek, talán 13 évesen már nosztalgiaként fognak gondolni a szüzességre?
Szerencsére nem mindenki így gondol a BRAVO LOVE magazinra, a fiatal némettanárnő, aki kikísért bennünket az épületből, elmondta, hogy szerinte a füzetet nyugodtan használhatják a pedagógusok akár oktatási célokra is, például biológia vagy osztályfőnöki óra keretében.
- Persze fontos, hogy a legkisebbeknek a szülő és a tanár mutassa meg a füzetet, de nem hinném, hogy káros bárki lelki világára - tette hozzá a koránál jóval fiatalabbnak látszó tanárnő.